Není to pouze o tom co jíte…

Nechtějte dietní jídlo, které v  těle shoří jako papír. Chtějte do vašich kamen přiložit něčím pořádným! Třeba kusem dubového dřeva (v podobě míchaných vajec, oblíbeného steaku, ořechů, zeleniny, čerstvé smetany, sýru, zdravého dezertu….), které vám v těle nějakou dobu bude hořet a dávat teplo (energii). A občas si dopřejte klidně kousek dortu (třeba od těch, kteří se snaží dělat “sladkosti” méně hříšné a z kvalitních surovin ).Continue Reading

Kuřecí prsa s bryndzou, šalvějí a fazolkami

Bryndze se říká bílé zlato… Věřím, že někteří svým chuťovým buňkám zkrátka neporučí a tenhle slovenský poklad obcházejí raději obloukem, ale věřte, že potravina je to fuknční a skutečná. Pravá bryndza se vyrábí z ovčího sýra (nez přidání kravského sýra). Ta nejkvalitnější je nepasterizovaná – od ovcí, které mají volný výběh a pasou se trvale na trávě a v dobrých podmínkách.Continue Reading

Variace zeleninových placek s avokádovým dipem

Vegansky, vegetariánsky i klasicky. Jakkoli si tyto zeleninové placky namyslíte a co je vám nejmilejší… Ve všech variantách totiž použijete jen základní a funkční potraviny. Úpravu receptu přizpůsobte podle chuti, nutričního cíle a možností jen a jen sobě anebo těm, pro které jídlo připravujete. Hlavně ať vám všem chutnají…Continue Reading

Poctivý vývar – základní recept

Chcete lék? Na rýmu, na trávení, na zmrzlé ruce a tak dále a tak dále….? Vývar z kostí je lék nad zlato! Má skvělé nutriční vlastnosti – potřebné mikroživiny, vitamíny, minerální látky. S kvalitním vývarem přestanete chodit do lékárny (dříve se to taky jinak neřešilo).

Dobře připravený vývar potřebuje jen trochu času, péče a opravdu kvalitní výběr kostí. Nejlépe uděláte, pokud kosti seženete v biokvalitě a od zvířat z volného, nikoli konvenčního chovu. Vývar je skvělým základem pro řadu receptů a dodává jim nezaměnitelnou chuť.  Můžete ho pít i jen tak čistý po šálcích, a současně tak doplňovat pitný režim. Continue Reading

Celerovobatátové pyré

Pokud přemýšlíte nad tím jak obměnit vaše přílohy, musíte vyzkoušet pýré z celeru a batátů. Je skvělou a zdravou alternativou, kterou se vymaníte ze stereotypu všedních příloh. Celer a batáty jsou mírně nasládlé, jemné a přitom chuťově výrazné. Skvěle se hodí i jako první příkrmy pro naše nejmenší špunty. Když navíc k pyré přidáte strouhaný parmezán, rozpustíte v něm čerstvé máslo, smetanu na vaření, dochutíte bylinkami a mletým pepřem (pro nás dospěláky) slibuji, že vám na talíři vznikne něco, co nebude nuda. Celerovobatátové pyré má rozhodně něco do sebe a může být parádní přílohou třeba k pečenému masu. Continue Reading

Mrkvový dort s ricottovo-zázvorovým krémem

Mrkvové dorty anebo cupcáky jsou snad moje nejoblíbenější z oblíbených. Korpus, který je díky mrkvi krásně vláčný doplňuje příjemně nasládlá chuť skořice. Zdravé tuky doplní lněná semínka, které při pečení jsou při pečení slaných i sladkých dobrou dobrými pomocníky s vysokou nutriční hodnotou. Kombinace pomerančové kůry a zázvoru v lehkém ricottovém krému je skvělá. No a když ke všemu přidáte zdobení v oranžovo hnědých tónech, získáte parádu, se kterou určitě nikoho neurazíte. Pokud necháte dezert odležet do druhého dne, chutě se krásně spojí a dort chutná snad ještě lépe. Continue Reading

Přepuštěné máslo – ghí

Přepuštěné máslo (ghí) by ve vaši zdravé kuchyni rozhodně nemělo chybět! Pomáhá trávení, stimuluje vylučování žaludečních šťáv a posiluje imunitní systém. Je vhodné i pro lidi s laktózovou intolerancí.

Jedná se o jeden z nejtradičnějších tuků, určený k úpravě pokrmů při vysokých teplotách. Používaly jej naše babičky, prababičky i praprababičky.  A navíc… Chuť vajíček nebo lívanců připravených na přepuštěném másle je zkrátka a dobře úplně něco jiného, než když použijete průmyslově zpracovaný olej.Continue Reading

Lívance z mandlové mouky

Slyšeli jste někdy o HYGGE? Samozřejmě si uvědomuji, že nejsem žádná seveřanka, ale Češka jak má být. Jenomže od té chvíle, co jsem si přečetla pár dánských knížek, tohle slovo  používám ráda a taky často (myslím, že už jsem s tím pro pár mých blízkých trochu otravná :)). Ale v češtině žádný takové kráké slovo, které takto pěkně vše vystihuje, prostě nemáme. Hygge je dánský výraz pro atmosféru, co kolem sebe máme rádi.Continue Reading

Personalizace stravy – jaká strava je pro nás ta nejvhodnější?

Kamarádka kamarádky říkala, že proto abych byla v mém snažení úspěšná, musím začít vážit potraviny a počítat přesný příjem kalorií. Jiná kamarádka kdesi četla, že to zas až tak nutné není. Desítky let se tvrdilo, že při redukci hmotnosti je třeba omezit veškeré tuky na minimum… Nedávné studie popisují, že s tuky ve výživě to nemá co dělat a nejefektivnějším řešením všech problémů je světoznámá paleostrava. Tenkrát mi pomohla dieta z časopisu, při které jsem si poctivě připravovala krabičky a vážila každý kousek jídla, který jsem hodlala sníst. Ale taky si dobře vzpomínám, že jsem při ní měla strašné chutě a byla protivná! Dokonce i sama sobě, natož svému okolí. Continue Reading