Jak na nový rok, tak po celý rok

Jak na nový rok, tak po celý rok

Přišel nový rok a jak to u většiny z nás bývá, dáváme si předsevzetí a jdeme do sebe!  Chceme přeci žít lehčeji a zdravěji. Teď už ale doopravdy a jednou pro vždy! Ne jako tomu bylo loni, předloni i předpředloni. Tehdy jsme to s těmi velkými plány vydržely sotva měsíc. Letos to bude jinak!

Naordinujeme si tedy přísný režim. Začneme pravidelně cvičit (dostali jsme pod stromečkem pernamentku na skupinové lekce cvičení, které mimochodem z duše nenávidíme), nainstalujeme si do chytrého telefonu aplikaci na počítání kalorií, měření kroků, tepovou frekvenci, kondiční cvičení a…. (Sama už se v těch aplikacích začínám trochu ztrácet.) Také jsme slyšeli o perfektní detoxikační dietě, která se prodává přes internet a zaručeně funguje. Tak i do té se pustíme. Jsme namotivovaní tentokrát ukázat celému světu, jak to levou zadní zvládneme.

Nepřipomíná Vám to něco? Je doba, kdy se na nás ze všech stran valí spousta marketingových kampaní na zdravý životní styl. Zaručené tipy jak shodit povánoční kila a cítit se skvěle. Takovému tlaku jde jen těžko odolat. Naopak – udržují nás v naději, že když to pomocí takové či oné metody zvládly tisíce spokojených klientů, proč bychom to nezvládli i my. A tak se směle pouštíme do desítky výzev.

V žádném případě nechi říct, že mobilní aplikace, měřiče tepu či online programy jsou něčím, co vám s dodržováním vašich předsevzetí nemůže pomoci. Jen při jejich dávkování buďte trošku obezřetní. Stejně tak jako s nastavováním novoročních cílů. Je typické, že se s přicházejícím novým rokem ženeme z extrému do extrému. Má to ale jeden zásadní háček. Drastické změny nemývají těměř nikdy veselé konce. Mám pravdu?

Představme si, že se celou dobu stravujeme nevhodně (nevhodně je možná slabý výraz). Jsme doslova závislí na typicky západní stravě – tedy cukru a průmyslově zpracovaných potravinách. Ani s pravidelným pohybem nejsme poslední dobou žádní kamarádi. Najednou si z ničeho nic naordinujeme drastický jídelníček a tréninkový plán.  Jenomže takový režim bude pravděpodobně pro většinu z nás zcela neudržitelný. A není divu! Společně s ním si totiž stanovujeme zcela nereálné cíle. Cíle, které by při denním rytmu průměrného Čecha nezvládl ani superhrdina.. A tak se po chvíli snažení ocitáme opět na startovní čáře. S jedním jediným rozdílem – nižší dávkou sebevědomí a pocitem, že jsme to opět nezvládli.

Tak proč chceme na osmitisícovku vylést na jeden zátah? Není lepší postupovat zlehka?

Bojujete-li dlouhodobě se špatnými stravovacími návyky, nadváhou apod., nepomůže vám žádná zázračná dieta ani pilulka.Pamatujte, že tyto cesty staví řešení problému vždy mimo vás. Jediné co potřebujete je získat zdravý vztáh k jídlu, pohybu i sobě samým. Stanovit si reálné cíle, které se slučují s váším osobním i pracovním životem a jsou dlouhodobě udržitelné.

Jak na to?

Jednoduše a s rozumem! Začněte postupně, dle svých možností.

Hospodyňka v domácnosti potřebuje jiná pravidla, než pracovně vytížený manažer. Milovník pohybu si nastaví jiný tréninkový plán než člověk, který se sportem teprve začíná a bolí ho kolena. Dietář má jinou výchozí pozici než jedlík, který je pravidly zdravé stravy téměř nepolíbený.

Tušíte, co vám chci naznačit? Při plánování výzev vždy respektujte svůj životní styl a možnosti! Stravovací i pohybový režim přizpůsobte sobě. Nikdy nedovolte, abyste se plánu museli podřizovat! Samy víte, jak to celé končívá. Nová pravidla zaváďějte do svého denního programu umírněně. Jedině tak se zaryjí pod kůži a zůstanou tvalá.

Tak například… Máte sedavý způsob zaměstnání a chcete se hýbat. (Teď vám možná prozradím jedno vleké tajemství.)Opravdu není třeba trávit hodiny na spinningovém kole nebo běháním půlmaratonů. Stačí jednoduché a přirozené pohybové návyky, které půjdou ruku v ruce s vašimi možnostmi. Zvedněte se v pracovní době ze židle, udělejte pár dřepů (i za cenu toho, že si možná ze začátku budete připadat komicky – vím o čem mluvím :)), pověste se na hrazdu, obejděte budovu ve které pracujete, zapomeňte na ten výtah a raději vyběhněte schody (nejprve jednou, pak dvakrát, třikrát….). Do práce a z práce choďte pěšky (je-li to možné), vyvenčete psa (ikdyž ho nemáte :)). Cokoli – jen nějak začněte. Věřte, že každodenní drobné pohybové návyky jsou pro zdraví daleko příznivější než nutně strávená hodina vytrvalostního běhu, který vás stejně ani nebaví (ale o tom třeba někdy příště). Vybírejte si takové pohybové činnosti, které děláte s chutí a do kterých se nemusíte nutit. Užívejte si přirozeného pohybu a uvidíte, že si začnete díky zvyšující se kondici a drobným výzvám posouvat hranice svých možností. Sami si pak s radostí najdete v nabitém týdnu čas (a hlavně energii) třeba na lekce jógy, která vás kdysi tak bavila. Anebo znovu objevíte vášeň k pěší turistice a přihlásíte se dětmi do turistického kroužku. (Tady jsem si dokonce nostalgicky vzpomínám na své dětství.)Vždyť těch možností je dneska tolik. Jen je správně uchopit.

Anebo se rozhodnete změnit své stravovací návyky. Nejprve uděláte čístku kuchyně. Vybavíte ji skutečnými potravinami, které se učíte pomalu a jistě poznávat. Postupně omezíte cukr a veškeré výtvory potravinářského průmyslu. První kroky máte za sebou. Zatím to jde docela hladce a váš splněný dílčí úkol vás motivuje k další výzvě. Popřemýšlíte tedy nad variantami zdravých a vyvážených jídel. Z počátku si nejste moc jistí, tak dokola točíte vašich 5 oblíbených hlavních jídel a 2-3 snídaně. Ale i to je skvělý úspěch, jsou-li složena ze základních a plnohodnotných potravin. Pak si objednáte kuchařku, nahlídnete na nějaký foodblog na internetu a nakonec v začnete k kuchyni vymýšlet zdravé recepty samy. A tak to jde dál a dál. Postupně se doslova nakazíte zdravou stravou.

Nejlepší na tom všem je, že se zdravým životním stylem můžete spojit příjemné s užitečným. Budete sportovat, zdravě jíst a ještě ke všemu vás to bude bavit. To zní jako dobrý plán, kterého se jen tak nepustíte, co říkáte?

Nenastavujte si nereálné estetické vzory z oblasti fitness nebo modelingu. Nesportujte ani neměňte své stravovací návyky pouze kvůli estetice. Chtějte zvýšit svoji kondici a zlepšit zdraví! Dobře vypadající postava je třešničkou na dortě. Takže… buďte samy sebou! To je vaše předsezetí pro nádcházející rok!

Krásný a zdravý rok 2019,

Táňa

Pozn.: Tento článek nastaví na žádných vědeckých studiích. Jsou v něm rady a zkušenosti, které jsem nasbírala díky své praxi s klienty.

No Comments

Post a Comment


[related_post themes="flat" id="50375"]