Personalizace stravy – jaká strava je pro nás ta nejvhodnější?

Personalizace stravy – jaká strava je pro nás ta nejvhodnější?

Kamarádka kamarádky říkala, že proto abych byla v mém snažení úspěšná, musím začít vážit potraviny a počítat přesný příjem kalorií. Jiná kamarádka kdesi četla, že to zas až tak nutné není. Desítky let se tvrdilo, že při redukci hmotnosti je třeba omezit veškeré tuky na minimum… Nedávné studie popisují, že s tuky ve výživě to nemá co dělat a nejefektivnějším řešením všech problémů je světoznámá paleostrava. Tenkrát mi pomohla dieta z časopisu, při které jsem si poctivě připravovala krabičky a vážila každý kousek jídla, který jsem hodlala sníst. Ale taky si dobře vzpomínám, že jsem při ní měla strašné chutě a byla protivná! Dokonce i sama sobě, natož svému okolí.

Co teď? Vždyť já už vlastně ani nevím, kudy kam…

Je pravdou, že mnohé články a studie odborníků na výživu jsou skutečně pravdivé a logické (naštěstí pro nás, kteří se rozhodli šířit osvětu dále). Ale spousta běžně dostupných informací, které se na nás z oblasti démonizovaného hubnutí a zdraví valí, jsou naprosto nesmyslná a matoucí. Často za takovými informacemi stojí potravinářské lobby, které maji velký vliv na mediální svět a dokonce i na oficiální organizace WHO a jiné. Ale to už je jiný příběh, do kterého se nechci pouštět.

Jak píše jeden z mých učitelů, Dr. Mark Hyman, “Tím nejlepším lékařem na sále je vaše tělo”. A tak by to mělo skutečně mělo být.

Nikdo a nic na světě vám nemůže s jistotou ihned říci, jaká cesta ke zdraví je zrovna pro vás ta nejlepší. A to i přesto, že se ohání všemi nejrůznějšímí výzkumy a úspěchu druhých. Ani jeden z těchto výzkumů totiž nebyl prováděn na vás samotných. Hádám správně?Pokud nějaký jídelníček fungoval světoznámé celebritě nebo sousedovi od vedle, neznamená to, že zabere i vám samotným. 

Máme své individuální a metabolické zvláštnosti (zdravotní stav, genetické predispozice, hormonální nastavení, denní režim, chuťové preference, tělesné složení, nutriční cíl, psychický stav apod.). To vše je třeba při nastavování jídelníčku a celkového denního režimu respektovat. Proto není vhodné se slepě řídit tím, co kdo řekl nebo napsal. Inspirovat ano, ale každý jsme přeci originál. Jinak by to také na tom světě byla pěkná nuda! Mimo to, každý výživový směr má své příznivce a odpůrce, kteří si často stojí slepě za svým. A když už někdo tvrdí to či ono, měl by k tomu mít skutečné a praktické důkazy. 

Ostatně, je jen a jen na vás, ke kterému typu stravy se nakonec přikloníte. Po čase sami na sobě poznáte, zda je daný styl stravování vhodný, udržitelný a cítíte se při něm skvěle. 

Výběr diet a výživových stylů tedy není podstatný. Důležité je vaše celkové zdraví! A zde určitá pravidla a zákony přírody, které je třeba respektovat jsou. Když je vám nakonec fajn po těle i po duši, ta chvilková námaha za to stojí. 

Jak píši na titulní stránce webu – “Žit zdravě není žádná věda. Naopak, je to ta nejpřirozenější věc na světě, kterou můžeme sami ovlivnit”.

Jen vědět jak na to…V poradně se s klienty učíme, skládat tzv. personalizované jídelníčky a nad stravou zdravě přemýšlet. Na talíř si vybíráme jen ty nejkvalitnější potraviny, které našemu tělu poskytnou vše, co potřebuje a mají správnou metabolickou odezvu. Upřednostňujeme kvalitu nad kvantitou, respektujeme naše individuální zvláštnosti a jde nám to.

Víme dobře, že strávný plán je ten, co našemu zdraví prospívá a jsme schopni si z něj vytvořit celkový životní styl.

Díký za přečtění a prima den,

Táňa

No Comments

Post a Comment


[related_post themes="flat" id="50397"]