Vánoce jsou za dveřmi

Vánoce jsou za dveřmi

Mám rozepsaný článek, na adventním věnci mi hoří svíčky a poslouchám koledy. S tím těšením na Ježíška je to u mě každý rok úpně stejné. Vlastně ne… Musím se přiznat, že každou zimu se na něj těším, jako malá holka, zase o kousek víc. A tak začátkem nejkouzelnějšího měsíce v roce, odpočítávám dny, kdy si budeme moct rozsvítit stromeček a zážít i trochu té paniky. Protože i ta k tomu patří (alespoň u nás doma :)).

Ale Vánoce jsou především svátky klidu a pohody. A tak by to také mělo zůstat, nemyslíte?  Vidíme se s těmi, co máme rádi. S těmi, co vidíme často ale i s těmi, se kterými se přes rok skoro vůbec nepotkáme. V těch tajemných a vzácných chvílích nás ale spojuje jedno – jídlo, alkohol a možná i ztráta veškerá motivace jíst zdravě a hýbat se. 

A tak se z Vánoc stávají svátky plné spouštěčů, které nás provokují k častému přejídání se tím, co bychom za normálních okolností vůbec nejedli. Anebo alespoň ne v takové míře.

Koncem roku to tak jednoduše máme nastavené. Možná z tradice, možná z toho, že z nás spadne ten celoročnní stres. Anebo jen proto, že si řekneme “Vždyť Vánoce jsou přeci jen jednou za rok, tak co bychom se hlídali”.

Jenomže pak do nového roku vkročíme s hlavou plnou výčitek, stojíme proti zrcadlu a nadáváme sobě i všem svatých, jak tohle jen mohli dopustit. 

Je pravda, že těm, kdo se stravují podle základních pravidel skutečné stravy již delší dobu, neudělá čáru přes rozpočet v podstatě nic – ani takové lákadlo, jako jsou Vánoce.

Pro ty, kteří si ale ještě tolik jistí v kranflecích nejsou, přidávám následující tipy, které by přeci jen mohly pomoci. V poradně nám fungují skvěle. 

  1. Plánujte!

Štěstí přeje připraveným! Proto se pokuste vytvořit akční plán. Hoďte ho na papír anebo ho mějte jednoduše jen v hlavě. Kór když víte, že to s tou tvojí motivací o Vánocích bývá složitější. 

Každý rok jsem touto dobou přibrala alespoň 3 kila a měla výčitky až běda. Nebyla jsem ani jednou cvičit, proběhnout se po sněhu. Jedla  doslova tuny cukroví a vypila ne litry, ale hektolitry vánočního punče. Zkrátka a jasně – nic o svátcích mnozí z nás nedělají to, na co jsou běžně zvyklí. A pak je nám ze sebe samých na nic. Ještě ke všemu, když se snažíme udržet v kondici a nějaké to kilo shodit. A tohle plácání pátého přes deváté nás vlastně ani trochu nebaví. 

Cílem “vánoční kondičky” nemusí být hubnou anebo se doslova “škrtit” na všem, co máme tradičně rádi. Stačí jen nepodlehnout a jet ve svých zdravých, zajetých kolejích.

2. Inspirujte se tím, jak to bylo dříve…

Možná bychom se měli při samotném výběru potravin a jejich dávkováním inspirovat dobou minulou. I o Vánocím naše babičky, prababičky a praprababičky jedli střídmě. Nynější návštěvy babiček spíš připomínají soutěž o to, kdo čeho sní víc. A kdo vyhraje, toho má babička nejraději! Teď možná trochu přeháním, ale vždycky si vzpomenu na naši babičku, u které pravidlo “Láska prochází žaludkem”, platí jako snad nikde jinde na světě :).

Dříve se jedla tradiční, sváteční jídla ze základních surovin, které si  naši předkové sami vypěstovali a připravil. Žili ve skromnosti a často i v bídě – jejich stravovací návyky se těm dnešním, kdy máme všeho všudu dostatek, nepodobaly ani náhodou.

3. Dopřejte si, ale s rozumem!

Regály v obchodech jsou přeplněné vánočními i novoročními dobrotami snad od začátku listopadu. Nebo dokonce od října? Přijde mi, že každým rokem se to stupňuje. Vnímáte tu “marketingovou masáž” na nás spotřebitele? A tak vesele kupujeme, shromažďujeme a často i jíme všechno to, co nás vlivem přicházející vánoční atmosféry tak láká. Chováme se, jak kdybychom takové jídlo nikdy neviděli. Přitom jsou průmyslově zpracované potraviny k dostání celoročně. Jenže nejsou zabalené do lesklých obalů s vánoční tématikou. Navíc mají přijít ty Vánoce! Čekáme návštěvy a musíme pro ně mít přeci něco na stůl, abychom je jak se patří pohostily. Pak se ale přistihneme, že nám schraňované dobroty zázračně mizí. Dokupujeme další a další spouštěče, které nás provokují k jídlu. A tak se z pár vánočních dní, kdy si rádi dopřejem něco jiného a hříšného, stávají spíše měsíce. 

Stejně tak je to s pečením a uzobáváním tradičního cukroví. To také začínáme péct mnohem dříve, než jsou samotné svátky. 

Pamatujte, že štědrovečerní večeře, kachna se zelím a knedlíkem na Boží hod a pár kousků cukroví rozhodně nemohou za ta obvyklá tři kila navrch a zkroušené pocity. To spíše ta průprava na tyto sváteční dny, ovlivněna řadou nejrůznějších lákadel. Tak se jimi letos nenechme moc ovlivnit – bude nám lépe.

4. Naučte se říkat ne

“Vždyť já jsem letos dělala šest nových druhů cukroví – to přeci musíš ochutnat!” Něco podobného slýchávám pravidelně od mé dlouholeté kamarádky, která je od malička jak proutek a váhu nikdy řešit nemusela. A já zase neodolala! Ráno jsem si k pohádce dala už sladkého více, než je zdrávo. Navíc vím, že si jako obvykle načneme náš oblíbený, červený merlot. Zase se mi ty plány s předsezetím nějak hroutí. Nepřipomíná vám to něco? 

Mnozí z nás mají pocit, že odmítnou jídlo je trestuhodné. Že bychom mohli urazit tchýni, maminku, babičku, partnera, ségru nebo třeba kamarádku. Ale když si nenecháte na talíř naložit další řízek, dolít víno anebo neochutnáte cukroví nejste přeci nijak nezdvořilí! Jen máte sebe pod kontrolou. Regulujte si svůj energetický příjem i za cenu toho, že byste měli něčí nabídku k jídlu odmítnout. To není hřích! Všichni, co vás mají rádi, vás ve tvé snaze jistě podpoří.  

5. Případné hříchy hoďte za hlavu a nenechte se rozhodit!

Chybovat je lidské! A to platí ve všech oblastech, i v těch našich “jídelníčkových a pohybových”. Pokud jste snědli nebo vypili něco, co jste neměli v plánu, nevadí. Nenechte se rozhodit a pokračujte ve svém režimu dále, jakoby se vůbec nic nestalo. Anebo se dané situaci přizpůsobte – dopřejte si lehčí večeři, trénink či procházku přehoďte na další den…Hlavně v klidu a pohodě, o tom přeci Vánoce jsou. Nejste přeci “supermani!”

6. Opatrně s alkoholem!

To se mi to říká, že? Když alkohol ke svátkům a společnosti patří. Vím, alkohol nás často tak nějak všechny spojuje. Kromě tomu nám chutná, zpříjemňuje dlouhé večery a pomáhá řešit otázky mezi nebem a zemí (bez něj bysme je těžko vyřešili). Vánoční trhy bez svařáku a punče jakoby ani nebyly. 

Ale alkohol má také velmi vysokou energetickou hodnotu a tzv. “prázdné” kalorie. Prostě nic, co by se nám v přílišném měřítku hodilo do našeho akčního plánu. 

Aproto opatrně s ním! Hlavně s těmi tradičnímu, horkými vánočními drinky a vaječnými likéry. Jako bonus si je ještě rádi doslazujeme “rychlými cukry”. 

7. Odpočívejte!

Kdy jindy než teď o svátcích! Spánek a kvalitní odpočinek je jednou z nejpříjemnějších součástí zdravého životního stylu. Nepřemýšlejte nad dietou ani nad starostmi, které se v průběhu roku v hlavě nastřádaly. “Vypněte” mozek, uvařte čaj, zachumlejte se do deky s knížkou a užijte si volné dny. A pamatujte – “Den, který Vám může změnit život, začíná každé ráno.”

A jedno pravidlo na závěr – vždy myslete na zdraví, ne na estetiku – ta přijde se zdravím tělem i myslí úpně sama!

Krásné a požehnané Vánoce,

Vaše Táňa.

No Comments

Post a Comment


[related_post themes="flat" id="50350"]